HISTÒRIA COMPLETA
Entrevistadora: Aquest semestre t’has
matriculat de l’assignatura de Noves Tecnologies de la Informació i la
Comunicació a l’Educació, en que ha consistit exactament?
Mestre:
Aquesta
assignatura ha consistit en adquirir una base teòrica del fenomen de la
incorporació de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) en
l’educació, valorant-les com a eines potenciadores de l’aprenentatge
significatiu. Hem dissenyat, analitzat, aplicat i avaluat situacions
d’aprenentatge que han estat mediades per les TIC.
Entrevistadora: En quantes part s’ha dividit?
Mestre: L’assignatura ha constat de 4 Proves d’Avaluació Contínua
(PACs) que s’han centrat en aspectes diferents i complementaris dels processos
d’ensenyament-aprenentatge i de les TIC.
Entrevistadora: En què ha consistit cada una d’aquestes PACs?
Mestre: La primera d’elles va consistir en realitzar una
autoavaluació i construir un blog. La segona PAC va consistir en participar a
un debat, la tercera en realitzar un informe de síntesi i en la quarta de les
PACs varem dissenyar, implementar i avaluar una situació
d’ensenyament-aprenentatge en la qual es van emprar les TIC com a mediadores de
l’aprenentatge.
Entrevistadora: Què creus que el vostre professorat pretenia que
aconseguíssiu amb cada una d’aquestes activitats?
Mestre: A la PAC1 crec que pretenien fer-nos conscients del grau de
coneixement que teníem sobre els diferents conceptes que es tractarien al llarg
de l’assignatura així com disposar d’un espai on-line on recollir les fites
assolides, deixar constància de les nostres reflexions i dificultats, els recursos
i estratègies que hem emprat, etc. A la segona PAC considero que pretenien que
aprofundíssim en el coneixement sobre la relació existent entre la ciència, la
tecnologia, la societat i l’educació a partir de debatre i de defensar postures
tecnodeterministes o sociodeterministes. Una de les condicions del debat va ser
emprar el model de Toulmin que pretén aconseguir un canvi conceptual i, per
tant, un aprenentatge significatiu, a partir del procés de construcció
d’arguments. La tercera de les PACs s’ha centrat en l’elaboració un informe en
el qual havíem de sintetitzar i representar el coneixement conceptual d’un
article i d’un dels mòduls de l’assignatura. Fer fer-ho havíem d’emprar els
mapes conceptuals amb els que es pretenia fer-nos conscients de la importància
d’emprar els mapes conceptuals com a eines per a avaluar els esquemes de
pensament inicials i com aquets poden modificar-se al llarg del temps gràcies a
la intervenció docent i a la realització d’un procés d’aprenentatge. També crec
que es pretenia que ens adonéssim de la importància de que hi hagi un conflicte
cognitiu que porti a un canvi conceptual i, per tant, a un aprenentatge
significatiu. Finalment, amb la PAC 4 crec que havíem de prendre consciència de
la importància de les situacions problemàtiques com a desencadenants
d’aprenentatges significatius, i com la tecnologia educativa juga un paper en
aquest procés.
Entrevistadora: Quins aprenentatges considera vostè que ha fet amb aquesta
assignatura?
Mestre: D’aquesta assignatura destacaria dues coses. La primera
d’elles seria el canvi conceptual que he patit respecte a la relació CTSE. A
aquest canvi ha contribuït de forma molt notable la participació en el debat el
qual m’ha ajudat a fer-me conscient de l’estreta relació entre tots aquests
conceptes i de la relació d’interdependència existent entre ells. En segon
lloc, destacaria cóm he ampliat el meu coneixement sobre el que significa
l’aprenentatge significatiu i com aquest es pot donar gràcies a emprar els
mapes conceptuals o la resolució de problemes com a motors d’aquest.
Entrevistadora: Hi ha alguna cosa més que destacaria de l’assignatura?
Mestre: Clar que sí. Un aprenentatge molt important que s’assoleix amb aquesta
assignatura és el d’entendre la tecnologia educativa com al disseny
d’estratègies planificades per a l’acció i la resolució de problemes específics
així com un camp de coneixement orientat a l’acció i a la solució de problemes,
i no només com l’ús de tècniques i instruments tecnològics. Amb l’elaboració de
les diferents activitats vas fent-te conscient que la tecnologia educativa és
un procés més que un producte en si mateix i que la tecnologia educativa no
genera aprenentatge significatiu si no és capaç de generar canvis conceptuals que
impliquin canvis en els propis models mentals.
Entrevistadora: Quins són els autors que heu llegit i que us han ajudat amb
el vostre procés d’aprenentatge?
Mestre: Els autors que hem llegit i
que ens han ajudat a modificar i/o a ampliar els nostres esquemes de pensament
han estat, principalment, els següents: Julio Cabero Almenara, Miquel Domènech,
Francisco Javier Tirado, Stephen Toulmin i David Jonassen.
Entrevistadora: Què destacaríeu de cada un d’ells?
Mestre: De Julio Cabero, Miquel Domènech i Javier Tirado la seva
fonamentació sobre la relació existent entre la ciència, la tecnologia, la
societat i l’educació, així com la seva conceptualització sobre tècnica,
tecnologia i tecnologia educativa. De Stephen Toulmin destacaria el seu model
d’argumentació com a font de coneixement i motor del canvi conceptual, i de
David Jonassen destacaria la seva aportació a la comprensió de l’aprenentatge
significatiu a partir de la construcció de models i de la solució de problemes.
Entrevistadora: Ha destacat a Julio Cabero entre els autors que l’han ajudat
en aquest procés, vostè és dels que pensa que la tecnologia és neutral
ideològicament?
Mestre: Sí, que ho pensava a l’inici de l’assignatura,
però després de llegir-lo m’he adonat de la importància del context
sociocultural i econòmic sobre qualsevol plantejament tecnològic i, per tant,
de la seva interdependència.
Entrevistadora: La UOC es caracteritza per tractar alguns aspectes de forma
transversal al llarg de les seves assignatures. Ha estat el cas amb aquesta
assignatura?
Mestre: La veritat és sí, sí que hem realitzat algunes activitats
transversals que potencien i milloren la nostra formació. Jo destacaria el
procés de debat entre companys/es com a facilitador del conflicte cognitiu i
dels processos argumentatius i de raonament; l’ús de les rúbriques d’avaluació
per a ajudar-nos a conèixer el que s’espera del nostre procés d’aprenentatge i
què és el que hem de fer per a millorar-lo; l’avaluació entre companys/es com a
eina per conèixer el que fan els nostres companys/es i poder d’aprendre d’ells;
i l’ús d’un fòrum de treball on compartir dubte i aprendre amb els companys/es.
Entrevistadora: S’ha ajustat l’assignatura al que esperava d’ella?
Mestre: Sincerament no. Quan em vaig matricular pensava que es
tractaria d’una assignatura més centrada en l’ús de la tecnologia educativa a
com a tècnica i finalitat en si mateixa.
Entrevistadora: Per tant, l’ha decebut l’enfocament que se li ha donat?
Mestre: No, ni molt menys. No era el que esperava, però em duc la
motxilla plena de nous coneixements que em seran útils per al meu futur
laboral.
Entrevistadora: Què du dins d’aquesta motxilla?
Mestre: He omplert la motxilla amb noves experiències que poden
ajudar als docents a dissenyar situacions d’ensenyament-aprenentatge més
significatives per al seu alumnat en les quals les TIC són una eina de molta
ajuda. També he posat dins els mapes conceptuals com a eina facilitadora del
procés d’aprenentatge en tant que ajuda a avaluar-lo i a fer-te conscient del
mateix, i la interacció amb algunes companyes que m’han ajudar a aprendre i a
les quals també espero haver ajudat.
Entrevistadora: Pensa que podria haver posat alguna cosa més dins?
Mestre: M’hauria agradat conèixer alguna tècnica nova perquè el
blog i el mapa conceptual ja els coneixia, tot i que no sabia de la potencialitat
dels mapes com a eina per a avaluar el canvi conceptual.
Entrevistadora: Amb aquesta
darrera pregunta donem per finalitzada l’entrevista i li desitgem un bon final
de semestre. Moltes gràcies per compartir aquest procés amb nosaltres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada