Una de les finalitats d’aquest disseny era demostrar la capacitat per dissenyar, desenvolupar, implementar i avaluar situacions d’aprenentatge mediades per eines tecnològiques que potenciessin l’aprenentatge significatiu i el canvi conceptual. Considero que les activitats que s’han plantejat per a assolir els objectius plantejats han ajudat als alumnes a resoldre un problema que per a ells era significatiu doncs es troben situacions, quasi a diari, que requereixen l’ús de la multiplicació per a poder ser resoltes. En els alumnes està produint-se un aprenentatge significatiu en tant que estan actuant de forma activa, constructiva, intencional, contextualitzada i sota principis conversacionals. Els alumnes estan compromesos amb el seu procés d’aprenentatge en un processament conscient de la informació, estan intentant aconseguir uns objectius de forma activa i intencional, ho fan a partir d’activitats significatives en un entorn escolar i empren processos de diàleg amb els companys i amb els mestres que els ajuden a construir els seus coneixements. El disseny d’aquestes activitats es va realitzar emprant la tecnologia, entesa com a disseny d’estratègies planificades per a l’acció i la resolució de problemes específics i no com a únicament la incorporació d’instruments. Es va fer una reflexió sobre el problema i, una vegada analitzades les diferents opcions disponibles, es van establir estratègies que portessin a la seva solució (activitats d’aprenentatge), emprant els recursos humans (mestres) i tècnics (word, wiki, ordinadors i PDIs) al nostre abast. Aquests recursos no van ser mers instruments sinó que es van incorporar a una estratègia completa d’acció, reflexió i actuació.
En la mesura que els alumnes han anat realitzant les activitats d’aprenentatge han anat construint els seus models mentals i fent-los cada vegada més complexos. En aquest procés han ajudat els companys i els mestres, ajudant a assimilar la nova informació i a acomodar-la en els esquemes ja presents. L’ús de les TIC ha contribuït a que aquest procés fos més motivador i més actiu, ajudant als alumnes a assolir els objectius plantejats i a resoldre el seu problema. A més a més, l’ús de les TIC ha ajudat a que hi hagués una intencionalitat en l’aprenentatge ja que ha permès a l’alumnat fer-se conscient quan la comprensió del que es demanava era inadequada i els engrescava a fer canvis, potenciant-se així la intencionalitat del seu aprenentatge.
Tal com postula la psicologia cognitiva, és necessari que l’aprenentatge sigui significatiu perquè si no es corre el risc que aquest no es doni. Quan un individu es troba davant d’un problema que vol resoldre i que per a ell és significatiu, es troba davant d’una situació que es pot convertir en el motor del seu aprenentatge. Com a psicopedagogs, serà molt important fer-nos conscients d’aquest procés i ajudar al professorat a que faci el mateix perquè, a partir d’identificar adequadament els problemes que són significatius per als alumnes o de crear problemes amb prou significativitat, podran plantejar als alumnes activitats d’aprenentatge que els ajudarà a resoldre els problemes i estaran contribuint a què es doni un millor aprenentatge perquè aquest estarà construint-se des de la significativitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada