1. Lliurament: Has
complert amb la data, has pujat la memòria i l'autoavaluació, l'arxiu de la
memòria no supera els 4 o 5 Mb, és un arxiu de text .doc o .odt…
El lliurament de la memòria i de
l’autoavaluació els he fet dins del període establert per la consultora.
L’arxiu de la memòria és un .doc (Microsoft Word) i el de l’autoavaluació és un
.xls (Microsoft Excel). Cap dels dos arxius supera els 4 MB.
2. Has fet servir
tecnologies col·laboratives tipus web 2.0 per al projecte: bústies compartides
del campus, wiki, cmaptools, google docs...?
Sí que he fet servir les eines de la web
2.0, concretament el Vocaroo per compartir arxius d’àudio, el Cmaptools per a
representar el mapa conceptual, i la wiki de l’escola on s’han compartit les
activitats d’aprenentatge que havien de realitzar els alumnes.
3. Com valores la
claredat expositiva, estructura de la memòria del projecte lliurada,
presentació del document, representació gràfica…Claredat del mapa realitzat,
portada completa… Has aconseguit l'índex generat automàticament, has recolzat
les afirmacions i decisions en bones fonts que has citat bé?
Considero que l’informe final que he realitzat en el què he emprat les
TIC està estructurat segons les orientacions de la consultora i redactat a
partir dels apartats que es demanaven:
- portada amb dades dels treball i
fotografia personal
- índex automàtic
- desenvolupament, amb referències
bibliogràfiques, mostres documentals, mapa conceptual clar i concís...
- conclusions
- annexes, amb autoavaluació
- webgrafia i bibliografia
4. Valora com ha
quedat el disseny de l'activitat: creativitat, coherència, justificació
científica, planificació acurada, adaptació als aprenents. Identificació,
tipologia i presentació de problema.
Considero que el disseny de l’activitat
ha resultat molt satisfactori perquè ha aconseguit que, una tasca prou
individual i memorística com és aprendre’s les taules de multiplicar resulti
motivadora i atractiva per als alumnes. El disseny ha estat ben planificat ja
que s’ha donant temps suficient per a desenvolupar cadascuna de les seves parts
(planificació, implementació i avaluació), tot i que encara no s’ha finalitzat
perquè es tracta d’aconseguir els objectius al llarg del curs. El disseny s’ha
fonamentat en els principis de la psicologia cognitiva i del constructivisme, en els que destaquen
autors com Vigotsky, Ausubel i Piaget. Tot el disseny s’ha adaptat a les
característiques evolutives de l’alumnat, tenint en compte les seves capacitats
i coneixements previs, i s’ha adaptat a les característiques individuals d’un
alumne que necessita una adaptació curricular significativa.
Has aconseguit
adequar-te als aprenents (problemització fins a quin punt parteix d'un problema
significatiu per ells)?
Tot i que el problema no ha sortit dels
alumnes, aquest sí que considero que és significatiu per a ells perquè se’ls
presenta de forma habitual en el seu dia a dia i el fet d’aprendre’s les taules
de multiplicar els ajudarà a resoldre’ls de forma més ràpida i eficient, donant
una resposta adequada al seu problema.
Hi ha un ús de les
TIC com a facilitadora, com a generadora, d'aprenentatge significatiu...?
Les TIC s’han emprat en el disseny de
les activitats com a element de motivació inicial al construir els seus
diplomes i com a eina d’aprenentatge a partir de realitzar activitats a la wiki
i amb la pissarra digital interactiva.
Quin paper té l'actuació
psicopedagògica en el teu projecte?
El paper del psicopedagog ha estat el de
dissenyar un projecte amb una adequada fonamentació en base als principis del
constructivisme i el d’implementar i avaluar el projecte.
5. Com valores el teu
mapa de conceptes "L'Activitat realitzada entre l'Aprenentatge
Significatiu recolzat amb la TE": riquesa i concreció dels conceptes
representats i les seves relacions d'acord amb els materials de l'assignatura i
les activitats realitzades fins al moment?
Considero que el mapa conceptual que he
realitzat mostra de forma molt visual on es situa el disseny en relació a les
possibilitats de les TIC i l’aprenentatge significatiu, amb una clara
representació de la relació entre la teoria i la pràctica.
Respecte a la PAC3, en aquest mapa conceptual
he millorat la relació entre els conceptes, el tipus d’enllaços així com en la
tipologia dels conceptes.
6. Entre totes les
parts de l'informe, fas servir els conceptes clau de la PAC2, i especialment
els vinculats a l'aprenentatge a partir dels problemes? Fins a quin punt?
Al llarg de
l’informe s’han emprat els conceptes propis de la PAC2, concretament el
concepte de TIC i el de tecnologia entesa com a disseny d’estratègies
planificades per a l’acció i la resolució de problemes específics i com a camp
de coneixement orientat a l’acció i a la solució de problemes. S’ha tractat de
reflectir la importància de que cal adquirir noves habilitats i estratègies com
la de saber utilitzar les noves tecnologies, per ser capaç, no només de
localitzar la informació, sinó d’avaluar-la i adaptar-la a les seves
necessitats.
7. Has fet una bona
descripció del procés seguit? En quin apartat?
Considero que el procés ha quedat
clarament especificat i detallat al llarg de l’apartat 2, desenvolupament.
8. Com creus que has fet
l'avaluació de l'aprenentatge aconseguit pels aprenents del teu projecte?
El procés d’avaluació d’aprenentatge
s’ha fet mitjançant un procediment d’avaluació final que consistia en preguntar
individualment, a cadascun dels alumnes les taules de multiplicar. Cada dia es
preguntava a alguns dels alumnes la taula que volien dir i, si ho feien
correctament, s’anotava en la taula de doble entrada quina taula de multiplicar
era la que l’alumna havia demostrar saber-se. D’aquesta manera, tant el mestre
com els alumnes sabien quines taules de multiplicar es sabia cada alumne/a i
quines li quedaven per saber-se.
L’aprenentatge significatiu s’ha avaluat mitjançant el procediment
d’observació directa i d’interpretació de les actituds dels alumnes. Cada un
dels principis que han guiat l’aprenentatge significatiu d’aquesta pràctica
s’ha avaluat de la següent forma:
- El principi de motivació s’ha avaluat observant la seva actitud
durant el desenvolupament de les activitats d’aprenentatge.
- El principi de partir de la seva zona de desenvolupament proper s’ha
avaluat abans de realitzar el disseny de l’activitat a partir de l’avaluació inicial
dels alumnes en la qual es va detectar el que sabien i el que no.
- El principi d’activitat també s’ha avaluat mitjançant l’observació
dels alumnes i a partir de l’avaluació final en la qual es podia inferir qui
s’estava estudiant les taules de multiplicar i qui no.
- La contextualització de l’activitat no ha requerit una avaluació
perquè quan estan treballant-se les matemàtiques sempre estan apareixent
situacions que requereixen emprar la multiplicació i per tant la multiplicació
apareix dins d’un context matemàtic que afavoreix la seva significativitat.
- El principi de funcionalitat és el que
menys s’ha avaluat i, tal vegada, convindria haver implicat a l’alumnat en la
seva valoració. D’aquesta manera, s’hagués obtingut informació de, fins a quin
punt els alumnes consideren funcional el que estan aprenent.
Com que el desenvolupament de
l’activitat no ha acabat perquè es tracta d’assolir uns objectius que tenen tot
el curs com a temporització, es realitzarà una autoavaluació a l’alumnat per
conèixer fins a quin punt consideren les activitats funcionals i motivadores.
9. Has fet una bona i
objectiva avaluació del disseny, és a dir una avaluació de procés, de tots els
elements del procés, també dels recursos emprats? És a dir, has fet una
avaluació tecnològica del projecte (això no vol dir avaluació de les tècniques
i tecnologies emprades!)?
Considero que s’ha fet una bona avaluació
del disseny a partir de la reflexió sobre cada una de les parts del disseny i
del procediment d’observació directa, tot i que aquesta no hagi estat plenament
objectiva. Com el disseny ha partit d’una avaluació inicial i, posteriorment,
s’ha avaluat tant l’aprenentatge dels alumnes com el procediment seguit i els
recursos emprats, concretament les TIC, considero que s’ha realitzat una
adequada avaluació tecnològica. Tal vegada, el que ha quedat pendent d’avaluar
han estat recursos humans emprats, que es podrien haver avaluat a partir de
preguntar als alumnes i a la mestra de suport com valorarien la funció del
mestre de matemàtiques en el disseny de l’activitat (claredat d’explicacions,
presentació i selecció de les activitats, planificació de la feina, forma
d’avaluar, etc.).
Haver realitzat aquesta activitat i
haver-la implementat em servirà en un futur per a valorar la resolució de
problemes com una eina molt adequada per a aconseguir un aprenentatge
significatiu per part dels alumnes. Com que l’assessorament és una de les
funcions dels psicopedagog, dins de l’àmbit educatiu intentaré fer arribar al
professorat aquesta estratègia per poder millorar els processos d’ensenyament i
d’aprenentatge.
10.
Autoqualificació PAC2.3: A
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada