dissabte, 3 de gener del 2015

AUTOAVALUACIÓ ACTIVITAT 4

1. Lliurament: Has complert amb la data, has pujat la memòria i l'autoavaluació, l'arxiu de la memòria no supera els 4 o 5 Mb, és un arxiu de text .doc o .odt…
El lliurament de la memòria i de l’autoavaluació els he fet dins del període establert per la consultora. L’arxiu de la memòria és un .doc (Microsoft Word) i el de l’autoavaluació és un .xls (Microsoft Excel). Cap dels dos arxius supera els 4 MB.
2. Has fet servir tecnologies col·laboratives tipus web 2.0 per al projecte: bústies compartides del campus, wiki, cmaptools, google docs...?
Sí que he fet servir les eines de la web 2.0, concretament el Vocaroo per compartir arxius d’àudio, el Cmaptools per a representar el mapa conceptual, i la wiki de l’escola on s’han compartit les activitats d’aprenentatge que havien de realitzar els alumnes.
3. Com valores la claredat expositiva, estructura de la memòria del projecte lliurada, presentació del document, representació gràfica…Claredat del mapa realitzat, portada completa… Has aconseguit l'índex generat automàticament, has recolzat les afirmacions i decisions en bones fonts que has citat bé?
Considero que l’informe final que he realitzat en el què he emprat les TIC està estructurat segons les orientacions de la consultora i redactat a partir dels apartats que es demanaven:
- portada amb dades dels treball i fotografia personal
- índex automàtic
- desenvolupament, amb referències bibliogràfiques, mostres documentals, mapa conceptual clar i concís...
- conclusions
- annexes, amb autoavaluació
- webgrafia i bibliografia
4. Valora com ha quedat el disseny de l'activitat: creativitat, coherència, justificació científica, planificació acurada, adaptació als aprenents. Identificació, tipologia i presentació de problema.
Considero que el disseny de l’activitat ha resultat molt satisfactori perquè ha aconseguit que, una tasca prou individual i memorística com és aprendre’s les taules de multiplicar resulti motivadora i atractiva per als alumnes. El disseny ha estat ben planificat ja que s’ha donant temps suficient per a desenvolupar cadascuna de les seves parts (planificació, implementació i avaluació), tot i que encara no s’ha finalitzat perquè es tracta d’aconseguir els objectius al llarg del curs. El disseny s’ha fonamentat en els principis de la psicologia cognitiva i  del constructivisme, en els que destaquen autors com Vigotsky, Ausubel i Piaget. Tot el disseny s’ha adaptat a les característiques evolutives de l’alumnat, tenint en compte les seves capacitats i coneixements previs, i s’ha adaptat a les característiques individuals d’un alumne que necessita una adaptació curricular significativa.
Has aconseguit adequar-te als aprenents (problemització fins a quin punt parteix d'un problema significatiu per ells)?
Tot i que el problema no ha sortit dels alumnes, aquest sí que considero que és significatiu per a ells perquè se’ls presenta de forma habitual en el seu dia a dia i el fet d’aprendre’s les taules de multiplicar els ajudarà a resoldre’ls de forma més ràpida i eficient, donant una resposta adequada al seu problema.
Hi ha un ús de les TIC com a facilitadora, com a generadora, d'aprenentatge significatiu...?
Les TIC s’han emprat en el disseny de les activitats com a element de motivació inicial al construir els seus diplomes i com a eina d’aprenentatge a partir de realitzar activitats a la wiki i amb la pissarra digital interactiva.
Quin paper té l'actuació psicopedagògica en el teu projecte?
El paper del psicopedagog ha estat el de dissenyar un projecte amb una adequada fonamentació en base als principis del constructivisme i el d’implementar i avaluar el projecte.
5. Com valores el teu mapa de conceptes "L'Activitat realitzada entre l'Aprenentatge Significatiu recolzat amb la TE": riquesa i concreció dels conceptes representats i les seves relacions d'acord amb els materials de l'assignatura i les activitats realitzades fins al moment?
Considero que el mapa conceptual que he realitzat mostra de forma molt visual on es situa el disseny en relació a les possibilitats de les TIC i l’aprenentatge significatiu, amb una clara representació de la relació entre la teoria i la pràctica.
Respecte a la PAC3, en aquest mapa conceptual he millorat la relació entre els conceptes, el tipus d’enllaços així com en la tipologia dels conceptes.
6. Entre totes les parts de l'informe, fas servir els conceptes clau de la PAC2, i especialment els vinculats a l'aprenentatge a partir dels problemes? Fins a quin punt?
Al llarg de l’informe s’han emprat els conceptes propis de la PAC2, concretament el concepte de TIC i el de tecnologia entesa com a disseny d’estratègies planificades per a l’acció i la resolució de problemes específics i com a camp de coneixement orientat a l’acció i a la solució de problemes. S’ha tractat de reflectir la importància de que cal adquirir noves habilitats i estratègies com la de saber utilitzar les noves tecnologies, per ser capaç, no només de localitzar la informació, sinó d’avaluar-la i adaptar-la a les seves necessitats.
7. Has fet una bona descripció del procés seguit? En quin apartat?
Considero que el procés ha quedat clarament especificat i detallat al llarg de l’apartat 2, desenvolupament.
8. Com creus que has fet l'avaluació de l'aprenentatge aconseguit pels aprenents del teu projecte?
El procés d’avaluació d’aprenentatge s’ha fet mitjançant un procediment d’avaluació final que consistia en preguntar individualment, a cadascun dels alumnes les taules de multiplicar. Cada dia es preguntava a alguns dels alumnes la taula que volien dir i, si ho feien correctament, s’anotava en la taula de doble entrada quina taula de multiplicar era la que l’alumna havia demostrar saber-se. D’aquesta manera, tant el mestre com els alumnes sabien quines taules de multiplicar es sabia cada alumne/a i quines li quedaven per saber-se.
L’aprenentatge significatiu s’ha avaluat mitjançant el procediment d’observació directa i d’interpretació de les actituds dels alumnes. Cada un dels principis que han guiat l’aprenentatge significatiu d’aquesta pràctica s’ha avaluat de la següent forma:
- El principi de motivació s’ha avaluat observant la seva actitud durant el desenvolupament de les activitats d’aprenentatge.
- El principi de partir de la seva zona de desenvolupament proper s’ha avaluat abans de realitzar el disseny de l’activitat a partir de l’avaluació inicial dels alumnes en la qual es va detectar el que sabien i el que no.
- El principi d’activitat també s’ha avaluat mitjançant l’observació dels alumnes i a partir de l’avaluació final en la qual es podia inferir qui s’estava estudiant les taules de multiplicar i qui no.
- La contextualització de l’activitat no ha requerit una avaluació perquè quan estan treballant-se les matemàtiques sempre estan apareixent situacions que requereixen emprar la multiplicació i per tant la multiplicació apareix dins d’un context matemàtic que afavoreix la seva significativitat.
- El principi de funcionalitat és el que menys s’ha avaluat i, tal vegada, convindria haver implicat a l’alumnat en la seva valoració. D’aquesta manera, s’hagués obtingut informació de, fins a quin punt els alumnes consideren funcional el que estan aprenent.
Com que el desenvolupament de l’activitat no ha acabat perquè es tracta d’assolir uns objectius que tenen tot el curs com a temporització, es realitzarà una autoavaluació a l’alumnat per conèixer fins a quin punt consideren les activitats funcionals i motivadores.
9. Has fet una bona i objectiva avaluació del disseny, és a dir una avaluació de procés, de tots els elements del procés, també dels recursos emprats? És a dir, has fet una avaluació tecnològica del projecte (això no vol dir avaluació de les tècniques i tecnologies emprades!)?
Considero que s’ha fet una bona avaluació del disseny a partir de la reflexió sobre cada una de les parts del disseny i del procediment d’observació directa, tot i que aquesta no hagi estat plenament objectiva. Com el disseny ha partit d’una avaluació inicial i, posteriorment, s’ha avaluat tant l’aprenentatge dels alumnes com el procediment seguit i els recursos emprats, concretament les TIC, considero que s’ha realitzat una adequada avaluació tecnològica. Tal vegada, el que ha quedat pendent d’avaluar han estat recursos humans emprats, que es podrien haver avaluat a partir de preguntar als alumnes i a la mestra de suport com valorarien la funció del mestre de matemàtiques en el disseny de l’activitat (claredat d’explicacions, presentació i selecció de les activitats, planificació de la feina, forma d’avaluar, etc.).
Haver realitzat aquesta activitat i haver-la implementat em servirà en un futur per a valorar la resolució de problemes com una eina molt adequada per a aconseguir un aprenentatge significatiu per part dels alumnes. Com que l’assessorament és una de les funcions dels psicopedagog, dins de l’àmbit educatiu intentaré fer arribar al professorat aquesta estratègia per poder millorar els processos d’ensenyament i d’aprenentatge.

10. Autoqualificació PAC2.3: A

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada